rss
twitter
    IKUT SAYA DI LAMAN TWITTER

Isnin, 17 Januari 2011

Moral


Sebelum kita berkongsi isu-isu tentang pendidikan moral dengan lebih mendalam, lebih elok sekiranya kita mengetahui tentang definisi moral terlebih dahulu.


Definisi Moral:
Kesesuaian doktrin, kod yang diakui, atau sistem Peraturan tentang apa yang betul atau salah dan perilaku yang sesuai mengikut norma-norma masyarakat. Tidak ada sistem moral diterima sebagai universal, dan jawapan atas pertanyaan "Apa itu moral?" berbeza dari satu tempat ke tempat lain, satu kumpulan ke kumpulan lain, dan masa ke masa. Ianya juga bererti usaha sedar dan terancang dalam membimbing tindakan seseorang dengan alasan yang didasarkan pada keyakinan, agama, dan keadilan. Menurut seorang ahli matematik Inggeris dan ahli falsafah Alfred North Whitehead (1861-1947), "morality ialah apa yang majoriti disesebuah tempat tidak suka dianggap tidak bermoral."

Definisi Moral daripada wikipedia Inggeris:
Moral berasal daripada bahasa Latin iaitu "cara, watak, perilaku yang tepat". Ianya juga boleh digambarkan sebagai rasa melakukan perilaku yang membezakan niat, keputusan, dan tindakan di antara mereka yang baik (atau ke kanan) dan buruk (atau salah). Kod moral merupakan sistem nilai moral (misalnya, menurut, agama falsafah budaya yang tertentu,, dll) dan moral adalah setiap amalan yang pertama atau mengajar dalam kod moral.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan